Aangeboden: Balinese koks - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Kiki Hermus - WaarBenJij.nu Aangeboden: Balinese koks - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Kiki Hermus - WaarBenJij.nu

Aangeboden: Balinese koks

Door: Kiki

Blijf op de hoogte en volg Kiki

30 Januari 2010 | Indonesië, Ubud

Na een goede nacht voor ons allemaal ging de wekker om 8.30 uur, maar omdat we nog half in dromenland waren kwamen we een beetje langzaam op gang. Daardoor hebben we het ontbijt zo ongeveer naar binnen gepropt (wat van Novi natuurlijk een beetje te veel gevraagd is; hoewel ze goed kan proppen staat dat automatisme ’s ochtends blijkbaar nog uitgeschakeld) om op tijd bij de kookcursus te zijn, gelukkig maar 1 deur verder in onze straat.
Van 9.30 tot 13.00 uur hebben wij ons verdiept in de Balinese kookkunst, waar we door een vrolijke Balinees eerst productuitleg kregen over alle planten en kruiden die hier veel gebruikt worden. We zaten met 8 Australiërs en 2 Spanjaarden aan een lange tafel en Novi zat te puzzelen en te tekenen. Toen we van tafel gingen om echt te gaan koken hebben we voor Novi Dora op de laptop aangezet, zo heeft ze de hele tijd lekker filmpjes gekeken, terwijl we haar af en toe wat kroepoek toestopten. Met z’n allen maakten we: rudjak, sateh, pindasaus, atjar en nasi goreng. Een hoop knoflook dekt de lading niet eens, massa’s gingen erin! Ze nemen het hier niet te nauw met een maateenheid als bijvoorbeeld eetlepel; hup fles boven de schaal omkeren en vooral niet te zuinig. Als toetje aten we warm fruit in kokosmelk met ijs. We hebben alle recepten op schrift, dus hopelijk kunnen we dit thuis nog eens maken.
Na een lekker dutje zijn we een stuk gaan lopen en hebben we in een kleine warung gegeten (€ 1,05 voor babi ketjap of lemon chicken, geen geld natuurlijk en Novi kreeg een pannenkoek). Plassen kon bij de mensen thuis, die achter hun warung wonen; door de slaapkamer heen naar de familiewc. Na het eten hebben we een dansvoorstelling bijgewoond naast het Ubud Palace (niet erin, want vanwege de kans op regen was het verplaatst naar het overdekte plein ernaast; maar behalve een bui toen we ’s middags bij ons huisje waren is het zowaar de rest van de dag droog gebleven). Hier werden de Barong en de Legong dans uitgevoerd; het is dat we een foldertje met enige uitleg kregen, want anders was er helemaal geen touw aan vast te knopen geweest. Kort samengevat waren het vrouwen in hele mooie kostuums, 2 mensen in zo’n lopend leeuwen/drakenpak, een paar rare mannen en iemand die een aap voor moest stellen. Dit alles onder begeleiding van een flink gamelan orkest ; denk aan een soort xylofoons met snerpende klanken, ting tong. Novi heeft zich natuurlijk uit staan leven op de dansvloer en is daarna zoet in een boekje gaan lezen. Na deze drukke dag is ze heerlijk gaan slapen en heb ik Daan op de veranda ingemaakt met een paar potjes regenwormen (thanks Kyr!).
Als we ’s avonds op de veranda zitten horen we hele kikkerconcerten vanuit de rijstvelden naast nog enkele andere ondefinieerbare geluiden (Daan omschijft het als een kip die door een kat wordt afgemaakt). Verder wordt er hier naast ons guesthouse druk gebouwd (alles staat in bamboe steigers) en daarvoor dragen vrouwen manden met steentjes op hun hoofd van de straat zo’n 500 meter naar de bouwplaats toe, de hele dag door heen en weer. De natuur is hier erg mooi, supergroen en alles staat in bloei. Het eten is hier natuurlijk ook fantastisch, niet alleen omdat het zo goedkoop is, het is gewoon echt erg lekker. De sfeer voelt hier op Bali vanaf dag 1 al fijn aan: warm, vriendelijk en makkelijk, kortom erg prettig.
Omdat Novi gister zo zoet is geweest tijdens de kookcursus en de dansvoorstelling mocht ze zich vanochtend uitleven in het zwembad bij de buren (mooier dan bij ons guesthouse, kan je gewoon gebruik van maken). Ze is zowat opgelost want het kind is niet uit het water te slaan. Als lunch aten we boterhammen met pindakaas op onze veranda. Wordt vervolgd…

• 30 Januari 2010 - 08:35

Nienke:

Wat super, zo'n kookcursus :) En wat een geweldige foto van Novi met de koptelefoon, schattig! Zo te lezen vermaken jullie je wel! Fijn dat de sfeer goed is! Maak er verder weer een mooi tijd van! X

• 30 Januari 2010 - 08:52

E&Y:

Het klinkt allemaal weer erg prettig , ga zo door en maak veel fotoo,s.

• 30 Januari 2010 - 10:54

Dana:

Zojuist even bijgelezen, het klinkt als een supergaaf avontuur!
    Graag sluit ik me aan in de rij voor een staaltje van jullie Balinese kookkunst ;).
    Ik ben wel ontzettend jaloers op die 36 graden daar, hier ligt inmiddels alweer (!) een pak sneeuw, pffff... waar blijft dat voorjaar toch?
    Heel veel plezier nog en een kusje voor Novi!

• 30 Januari 2010 - 15:13

Gerard En Ina.:

Erg leuk om te lezen wat jullie weer allemaal mee gemaakt hebben. Enne de fotos zijn ook mooi. Vooral Novi met haar koptelefoon. Wat een lieverd toch! We missen haar. Groetjes van oma Jannie komen we net vandaan. Huisje schiet al lekker op. X van ons.

• 30 Januari 2010 - 19:59

Carolien:

Heh nu samen met Saskia dienst (veel zieken) en zitten te genieten van jullie verhalen en foto's!! Wat doet die kleine meid het goed zeg...en jullie ook oor ;-)